Осем начина да потърсите правата си в ЕС

http://www.capital.bg/show.php?storyid=294602 

Осем начина да потърсите правата си в ЕС

Solvit
"Солвит" е мрежа, която решава по алтернативен или извънсъдебен начин възникнали проблеми при прилагането на законодателството на вътрешния пазар - например при трудности за получаване на разрешение за престой или пък за регистриране на кола в друга страна. Във всяка страна членка (също и в Лихтенщайн, Норвегия и Исландия) има по един център, който в сътрудничество с партньорите се опитва да реши проблемите на бизнеса и гражданите, възникнали при взаимоотношенията им с администрацията.
Предимства - ниски разходи, бързина (до десет седмици трябва да бъде намерено решение на проблема), простота на комуникацията. Ако Solvit не намери решение, може да даде съвет за най-правилните последващи действия.
Недостатъци - пок­рива относително прости проблеми, невинаги може да наложи решение.
http://europa.eu.int/solvit/site/index_en.htm

Fin-Net
Мрежата е подобна на Solvit, но разглежда транс­гранични спорове между потребители и финансови институции. Нейни представители за отделните страни са различни - в някои страни - членки на ЕС, това са финансови омбудс­мани, в други - агенции към държавната администрация или асоциации на финансови институции.
Предимства - нис­ки разходи, простота на комуникацията.
Недостатъци - недостатъчна практика, незадължителност на решенията.
http://ec.europa.eu/internal_market/finservices-retail/finnet/index_en.htm

EEJ-NET
Целта на мрежата е да помага на потребителите да намират извънсъдебни решения в споровете им с бизнеса относно стоки, услуги, доставки или за продукти, които се разминават с описанията, дадени им от търговците или производителите. Най-често членове на мрежата са потребителски асоциации в съответните страни или държавни агенции.
Предимства - нис­ки разходи, простота на комуникацията.
Недостатъци - недостатъчна практика, незадължителност на решенията.
http://ec.europa.eu/consumers/redress/out_of_court/eej_net/index_en.htm

Европейският омбудсман
Обмудсманът се занимава със случаи на неправомерни действия или бездействия от страна на европейските институции. Когато разглежда случаи на превишаване на правомощията, бездействие или отказ от информация, на практика омбудсманът може да разгледа много широк кръг проблеми.
Предимства - омбудсманът има солидна практика в защита на интересите на гражданите и е уважавана институция сред останалите евроинституции.
Недостатъци - мнението на омбудсмана не е обвързващо, а разследванията му може да отнемат много време поради съпротива от останалите европейски институции или правителства.
www.euro-ombudsman.eu.int

Европейският парламент
Петициите към парламента трябва да се отнасят към дейностите на ЕС, но това определение лесно може да се разшири до много действия, които на пръв поглед нямат нищо общо с ЕС. Към парламента може да се обърнат както индивидуални граждани, така и техни асоциации или фирми.
Предимства - покрива много широки области, лесна комуникация, няма разходи, можете да бъдете поканени лично да изложите случая си.
Недостатъци - решенията на парламента не са задължителни, разглеждането на петицията обикновено отнема известно време.
http://www.europarl.europa.eu/parliament/public/staticDisplay.do?id=49&language=EN

Европейската комисия
Комисията може да започ­не разследване срещу страна членка за неизпълнение на европейското законодателство. Няма значение дали става въпрос за нарушение на национално или местно ниво. Ако нарушението е извършено от фирма, тогава отговорна е пак държавата за това, че не прилага правилно съответното законодателство.
Предимства - комисията може да се произнесе по много области, регулирани от регламентите, директивите или решенията на ЕС. ЕК може да налага санкции или да се обърне към Европейския съд за прилагане на решението си.
Недостатъци - над 80% от жалбите се отхвърлят на много ранен етап на разглеждане. Те трябва да бъдат много добре подготвени. Процедурата е непрозрачна. Разглеждането може да продължи една-две години и ако се стигне и до съда, решението може да излезе след четири-пет години.
http://ec.europa.eu/community_law/complaints/form/

Службата за борба с измамите (OLAF)
Мисията на ОЛАФ е да защитава интересите на ЕС, като се бори с корупцията и измамите и други нередности в европейските институции. Мандатът на ОЛАФ покрива всички приходни и разходни пера на ЕС.
Предимства - независимост и акуратност.
Недостатъци - невинаги е ясно на каква база ОЛАФ започва своите разследвания. Освен това службата е относително нова и има малко практика при работа с нея.
http://ec.europa.eu/anti_fraid/

Европейският съд
Работа на съда е да гарантира, че европейското право се прилага еднакво във всички страни - членки на ЕС. Под неговата юрисдикция попадат както държавите и европейските институции, така и индивидуални фирми и граждани. Последните могат да се обръщат директно към съда на първа инстанция.
Предимства - решенията на съда са задължителни и могат да бъдат наложени. Често се присъждат компенсации за причинените вреди.
Недостатъци - ищците трябва да са пряко засегнати от въпроса, който искат да поставят пред съда. Трябва да се използва професионален юридически съвет, за който се заплаща, макар че има възможност за търсене на правна помощ, ако ищецът не може да покрие разходите за това. cfi.registry@curia.eu.int



{START_COUNTER}